Aankooptips


Is het virus ook bij jou toegeslagen en wil je een 480 kopen? Lees dan eerst onderstaand tips voor de aankoop van een Volvo 480.

 

Inleiding

Ondanks dat de 480 afwijkt van zijn familie blijft het een Volvo. Oftewel: het is een veilige, betrouwbare en degelijke auto. Oude exemplaren lijken soms tot op de dag van vandaag zo uit de showroom gekomen te zijn, maar vanwege de leeftijd van de auto is een gedegen keuring altijd aan te bevelen. Juist vanwege de leeftijd varieert de staat van aangeboden exemplaren enorm, van sloopexemplaren tot pareltjes. Onderstaand enkele punten waar je bij een aankoop extra op kunt letten.

  • Controleer de onderhoudshistorie aan de hand van het serviceboekje
  • Vraag de autogegevens van de Nationale Auto Pas op
  • Laat de auto keuren bij een betrouwbaar adres, bijvoorbeeld bij de ANWB
  • Controleer of de auto schade heeft gehad
  • Controleer of de autopapieren het juiste chassisnummer vermelden
  • Neem indien mogelijk contact op met de vorige eigenaar
  • Wees extra voorzichtig bij auto’s die tweedehands ingevoerd zijn (data kentekenbewijs deel I en deel II)

Controleer of de typeplaatjes overeen komen met de advertentie van de verkoper. Door later aangebrachte accessoires en wijzigingen wordt soms een exemplaar aangeprezen als bijvoorbeeld GT-versie, terwijl het feitelijk een S of ES betreft. De juiste uitvoering moet natuurlijk ook op de autopapieren vermeld staan.

Financieel kan het interessant zijn een Volvo 480 uit het buitenland te importeren. De ervaring leert dat het dan relatief vaak om schade-auto’s gaat. Let dan extra goed op, en vergeet bovenstaande punten niet. Bedenk hierbij ook dat de type-aanduiding en de uitvoering niet in alle landen altijd gelijk liep met die in Nederland. Gele dagrijverlichting duidt op een oorspronkelijk Frans exemplaar. Een bij het dashboardkastje aangebracht ‘Collection’-plaatje duidt op een oorspronkelijk Duits exemplaar.

 

Carrosserie

Schade is ook voor een leek vaak te constateren door goed op mogelijke kleurverschillen van de verschillende carrosseriedelen te letten. Voel ook met een vinger of alle naden goed en recht lopen en goed aansluiten. Let hierbij vooral op bij de deuren, motorkap, neus-frontpaneel, dorpels, achterklep, achterlichtunits. De 480 is een duurzame auto die een zeer goede roestbescherming heeft, hoewel van bepaalde plekken bekend is dat het roestduiveltje vaak op deze plekken toeslaat:

  • binnenzijde achterspatborden;
  • onderkant portieren;
  • dorpels;
  • strip aan onderzijde raam bij portieren;
  • binnenkant voorspatborden;
  • tussen carrosseriepaneel (achterzijde) en achterbumper.

Let naast roest ook op eventuele kleurverschillen tussen de carrosseriedelen en speling van de portierscharnieren.

 

Lekkage

Een helaas vaker voorkomend euvel is waterlekkage. De vorige eigenaar heeft dat waarschijnlijk al verholpen, maar informeer hiernaar. Lekkage treedt soms op bij:

  • de achterklep;
  • bovenzijde achterlichtunits;
  • achterzijruiten.

Eventuele lekkage is te zien:

  • in de bak waarin het reservewiel staat;
  • onder de achterstoelen.

Let zowel op water als eventuele roest. Als er kit aangebracht is rondom de achterklep, achterlichtunits of achterzijruiten is dat vaak een goed teken. Een vorige eigenaar heeft dan waarschijnlijk een eerdere lekkage al verholpen, al dan niet preventief.

 

Turbo

Hoewel de turbo van de Volvo 480 turbo kwalitatief net zo goed is als andere delen van de auto, kan er toch wel eens iets aan mankeren, waarschijnlijk vooral omdat de turbo-versies uitnodigen tot stevig autorijden. Laat bij een aankoopkeuring specifiek letten op de turbo. Zorg dat de leidingen goed bevestigd zijn. Reparatie of vervanging van de turbo is (erg) duur.

Test de turbowerking in een proefrit. De turbo moet direct overdruk opbouwen. Let op de turbodrukmeter. Vooral bij de tussenacceleratie moet de turbowerking voelbaar/merkbaar zijn. Rij constant met 2500 toeren in de 3e versnelling. Als de auto na enige tijd schokkend of stotend gaat rijden duidt dit op een lekke pakking van de turbocompressor. De turbowerking moet merkbaar zijn tussen de 1.900 en 5.500 toeren.

De turbo-versie kan gechipt zijn. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Het heeft het voordeel dat de auto merkbaar sneller en soepeler is, maar heeft als (potentieel) nadeel dat een vorige eigenaar misschien een agressievere rijstijl had, met mogelijk consequenties voor bijvoorbeeld aandrijflijn, transmissie en remmen. Informeer hiernaar, en let er bij een keuring op. Of de auto gechipt is, is vaak niet alleen te merken, maar ook te zien aan de turbodrukmeter die dan kan oplopen tot (ongeveer) 1,0 bar (tot aan of in het rood). Een niet professioneel gechipte auto is in beginsel af te raden. Een gechipte auto gebruikt bij voorkeur RON 98 benzine en andere bougies.

 

Elektronica

De Volvo 480 zit boordevol elektronica. De eerste productiejaren waren hierbij wat minder betrouwbaar. Controleer bij een proefrit de werking van alle meters, schakelaars en tellers; die zijn elektronisch gestuurd. Eventuele storingen zijn niet zozeer erg, als wel irritant. Let vooral op soepel lopende snelheidsmeter en toerenteller en goede werking van het info-center.

Het toerental van oudere typen vertoont bij stationair draaien en in fileverkeer soms schommelingen. Dat duidt alleen op een mankement als het te erg wordt en bijvoorbeeld de motor afslaat of spontaan meer dan 1500 toeren maakt in neutraal. De luchtmassameter kan het probleem zijn.

Test het standaard Volvo-alarm dat in iedere 480 zit door dóór een geopend raam de afgesloten deuren van buiten af te openen. Het alarm moet dan afgaan.

 

Automaat

Zeker in Nederland zijn betrekkelijk weinig exemplaren af fabriek met een automatische transmissie afgeleverd. Er zijn geen indicaties dat die extra reparatie- of onderhoudsgevoelig zou zijn, maar een keuring en proefrit zouden eventuele mankementen aan het licht moeten brengen.

 

Klassieker

Vanwege de klassieker-status van de Volvo 480 zijn sommigen niet zomaar op zoek naar een Volvo 480, maar één in originele conditie. Vorige eigenaren hebben mogelijk het een en ander aan de auto gewijzigd. Bepaal voor jezelf hoe belangrijk je originaliteit vindt, ook op detailpunten. Als je originaliteit belangrijk vindt, verdiep je dan in documentatie en informatie van de volgende onderdelen:

  • juiste knipperlicht/dagrijlichtunits (oranje of wit);
  • juiste bumpers, wel/niet met spoiler, met juiste kleuraccent indien van toepassing;
  • juiste sidemarkers (zijreflectoren);
  • juiste velgen, met correcte bandenmaat;
  • juiste klokje (digitaal of analoog);
  • juiste stoelbekleding (stof, leder, half-leder of jacquard).

Enkele originele Volvo accessoires ten tijde van eerste verkoop:

  • dakliggers voor dakdragers;
  • cruisecontrol;
  • rolhoes bagageruimte;
  • achterruitjalouzie;
  • luchthapper/sneeuwkap op de motorkap (separaat in kleur gespoten);
  • Volvo autoradio en/of CD-wisselaar;
  • Volvo speakers in portieren en achterzijkant of in achterzijvak;
  • Volvo elektrische antenne (links achter);
  • dorpelbeschermers (afhankelijk van type);
  • mistlichten vóór (afhankelijk van type);
  • spoiler vóór (afhankelijk van type).

Volvo heeft destijds wel originele spoilerkits aangeboden, maar die zijn, zeker in Nederland, uitermate zeldzaam. Eventuele spoilerkits zijn meestal niet origineel Volvo (maar misschien, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, wel mooi).

In de bagageruimte zou de Volvo noodkit moeten hebben liggen: gevarendriehoek, krik en een Volvo kruiskopschroevendraaier.

 

Onderdelen

De onderdelenvoorziening van officiële Volvo-onderdelen is tegenwoordig op een kritiek niveau beland. Specifieke onderdelen zijn soms alleen met wat moeite te vinden. Hou daar rekening mee. Als je al op voorhand weet dat je onderdelen nodig hebt, bestel/koop die dan vóórdat je tot aanschaf van de auto over gaat.

 

Overig

Technisch is de 480 zeer betrouwbaar. Motorproblemen doen zich eigenlijk nooit voor. Controleer wel of de versnellingsbak soepel schakelt, genoeg olie bevat en niet lekt. Test de koppeling door in de 2e versnelling 3500 toeren te rijden. Schakel naar 4, laat in één keer de koppeling opkomen en geef plankgas. Als de motor stil valt is de koppeling goed.

Niet zozeer erg, maar voor het uiterlijk misschien wel storend is dat de achterlichtunits kunnen verkleuren. Dit is als gevolg van UV-inwerking een onomkeerbaar proces. Als ze nog niet verkleurd zijn: behandelen!

Controleer de buitenkabels van de handrem op roestvorming. Dit uit zich door ‘ballen’ (eieren) in de kabel. Ongelijke bandenslijtage duidt op een foute uitlijning of eerdere schade.

Laat een verkoper de auto niet aanprijzen met de lichtmetalen velgen, centrale vergrendeling, elektrische raambediening, elektrisch bedienbare spiegels, alarm, verstralers, elektronisch info-center en dergelijke. Met uitzondering van de S-versie was dat allemaal op bijna alle uitvoeringen en modeljaren gewoon standaard.

Afhankelijk van de leeftijd van de auto en hoe je die gaat gebruiken: sommige verzekeraars bieden klassiekerdekking voor de 480 aan. Groot voordeel daarvan is dat (indien correct getaxeerd), de marktwaarde in plaats van de dagwaarde verzekerd is. Laat je informeren door je verzekeringsadviseur.