Identificatienummer


Elke Volvo 480 kent verschillende identificatieplaatjes. De tekening laat zien waar identificatieplaatjes aanwezig zijn. Het belangrijkste hierbij is het typeplaatje (6) dat te vinden is op het midden van de voorbalk.

identificatie

1 – E-Keurplaat
2 – Chassisnummer
3 – Chassisnummer (Alleen voor Zweedse exemplaren)
4 – Service-plaat
5 – Emissie-eisen (Alleen voor Zweedse exemplaren)
6 – Type-plaat

 

De opbouw van het chassisnummer

Het meest belangrijke nummer is het identificatienummer. Een voorbeeld:

* XLBEX193EGC500001*

  • De eerste letters XLB zijn de fabricantcode.
  • De volgende letter is het autotype: E = 480, K = 440, L = 460.
  • De volgende positie geeft informatie over gordels, airbag en gordelspanners
    • X – uitgerust met driepuntsgordels.
    • Y – uitgerust met driepuntsgordels en gordelspanners
    • C – voorzien van driepuntsgordels, airbag en gordelspanners
  • De eerste twee cijfers na de X staan voor het motortype:
    • 03 = B18E(S)-105
    • 04 = B18E(D)-104
    • 05 = B18FT(M)-107
    • 06 = B18FT(M)-107
    • 14 = B18E-104 tot modeljaar 1990
    • 17 = B16F-109 (Finland)
    • 18 = B18F-106 tot modeljaar 1990
    • 19 = B18FT-107
    • 31 = B20F-107
  • Na het motortype staat er een cijfer dat het type versnellingsbak aangeeft:
    • 3 = handgeschakeld met vijf versnellingen
    • 5 = automatisch, A4 + lock up
  • De E staat voor Europa.
  • De volgende letter geeft het modeljaar aan:
    • G = 1986
    • H = 1987
    • J = 1988
    • K = 1989
    • L = 1990
    • M = 1991
    • N = 1992
    • P = 1993
    • R = 1994
    • S = 1995
  • De C is de fabriekcode van Born.
  • De laatste zes cijfers zijn het chassisnummer. Bij de 480 loopt dit vanaf 500000. Bij de 440 loopt dit vanaf 001000.

 

De gebruikte chassisnummers

Chassisnummers worden niet altijd volledig doorlopend gebruikt. Hierdoor is aan een chassisnummer niet eenvoudig af te lezen hoeveel auto’s er voor dit type zijn geproduceerd. Met onderstaande tabel is een redelijke schatting te maken van het moment waarop uw Volvo 480 van de band rolde. Met deze “start”-chassisnummers is een goed zichtbaar verschil gemaakt tussen de diverse modeljaren. Hierdoor is het in de garage direct duidelijk welk service-part handboek moet worden gebruikt. Missende chassisnummers zijn niet gemaakt of de auto’s zijn gebruikt voor tests/prototypes (botsproeven, experimentele modellen enz.). Het laatst gebruikte chassisnummer is 594018. Op het zelfde typeplaatje staan ook nog andere gegevens:

Letter Modeljaar 1e chassisnummer laatste
G 1986 500364
H 1987 501200
J 1988 517501
K 1989 536101
L 1990 549101
M 1991 563100
M 1991½ 567600
N 1992 573100 580385
P 1993 581000
R 1994 586300
S 1995 590001 594018
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

 

Het typeplaatje

Naast het chassisnummer laat onderstaande tabel de verdere informatie zien. Van het kleurnummer staat op een aparte webpagina meer informatie. In de onderstaande tabel geven de twee linker kolommen de layout weer van het typeplaatje, en de twee rechter kolommen geven de verklaring ervan.

V O L V O MADE IN
THE NETHERLANDS
V O L V O MADE IN
THE NETHERLANDS
# # – # # # # type goedkeuring
* X L B E X # # # E # C # # # # # # * # # * C H A S S I S N U M M E R * landcode
# # # #kg # # # – # Max totaal gewicht kleurnummer
# # # #kg # # # # Max aanhanggewicht interieurcode
# # #kg Max vooras druk
# # #kg Max achteras druk
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

 

Landcodes en interieurcodes

Landcode Interieurcode
10 = Zweden
11 = Noorwegen
12 = Denemarken
13 = Finland
15 = Groot Britannie
16 = Zwitserland
17 = Oostenrijk
18 = Centraal Europa
20 = Belgie
21 = Nederland
22 = Frankrijk
23 = Duitsland
24 = Italie
25 = Spanje
29 = Portugal
31 = USA
39 = Canada
40 = Overzees LHD
41 = Overzees RHD
43 = Midden oosten
50 = Japan
basis (#)1 = Beige
2 = Grijs
materiaal (#)1 = Velours
3 = Leer
4 = Meerkleurig velours
kleur (##)10 = Beige
20 = Grijs
21 = Grijs met rode bies
22 = Grijs met blauwe bies
23 = Grijs Meerkleurig velours
26 = Lavendel
43 = Migrano grijs
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

In de achterbak waar de krik en de gevarendriehoek van de auto liggen staat het variantnummer van de auto. Dit nummer geeft ook informatie over de uitvoering van de auto. De uitleg daarvan staat hieronder.

Hoofd type Deuren Motor Luxe niveaul Carrosserie Transmissie Stuur
4 8

 

Deuren Motor Luxe niveau Carrosserie Transmissie Stuur
2 =
cabriolet
3 =
drie deurs
03 = B18E(S)-105
04 = B18E(D)-104
05 = B18FT(M)-107
06 = B18FT(M)-107
14 = B18E-104
17 = B16F-109
18 = B18F-106
19 = B18FT-107
31 = B20F-107
94 = ES Eur.
95 = Turbo Eur.
97 = ES USA/CND
99 = Turbo USA/CND
40 = S v.a. week 9118
46 = ES v.a. week 9101
85 = Turbo v.a. week 9101
1 = zonder zonnedak
6 = met zonnedak
3 = Handbak 5
5 = Automaat 4
1 = LHD
2 = RHD
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

Er is nog een nummer op de carrosserie aanwezig, het zogenaamde body-volg-nummer. Dit nummer is voor gebruik in de fabriek (carrosseriebouw en lakstraat) maar bevat ook voor ons zeer interessante, niet elders te achterhalen gegevens. Met een aluminium plakstrip werd dit nummer door de jaren heen op diverse plaatsen aangebracht (zie de tekeningen elders op deze site). Het bodyvolgnummer bestaat uit 7 cijfers waaruit het volgende kan worden afgeleid. Als voorbeeld het nummer 3408556:

  • 34 betekent dat deze carrosserie is gemaakt in week 34 van het betreffende jaar,
  • 0855 betekent dat dit de 855-ste carrosserie is uit week 34
  • 6, het laatste getal is een intern controlenummer

Er bestaat geen direct verband tussen het chassisnummer en het bodynummer.

N.B. De gegevens op deze pagina zijn met grote zorg en nauwkeurigheid samengesteld. Echter kunnen er geen rechten aan deze gegevens ontleend worden.