Elke Volvo 480 kent verschillende identificatieplaatjes. De tekening laat zien waar identificatieplaatjes aanwezig zijn. Het belangrijkste hierbij is het typeplaatje (6) dat te vinden is op het midden van de voorbalk.

identificatie

1 – E-Keurplaat
2 – Chassisnummer
3 – Chassisnummer (Alleen voor Zweedse exemplaren)
4 – Service-plaat
5 – Emissie-eisen (Alleen voor Zweedse exemplaren)
6 – Type-plaat

De opbouw van het chassisnummer

Het meest belangrijke nummer is het identificatienummer. Een voorbeeld:

* XLBEX193EGC500001*

  • De eerste letters XLB zijn de fabricantcode.
  • De volgende letter is het autotype: E = 480, K = 440, L = 460.
  • De volgende positie geeft informatie over gordels, airbag en gordelspanners
    • X – uitgerust met driepuntsgordels.
    • Y – uitgerust met driepuntsgordels en gordelspanners
    • C – voorzien van driepuntsgordels, airbag en gordelspanners
  • De eerste twee cijfers na de X staan voor het motortype:
    • 03 = B18E(S)-105
    • 04 = B18E(D)-104
    • 05 = B18FT(M)-107
    • 06 = B18FT(M)-107
    • 14 = B18E-104 tot modeljaar 1990
    • 17 = B16F-109 (Finland)
    • 18 = B18F-106 tot modeljaar 1990
    • 19 = B18FT-107
    • 31 = B20F-107
  • Na het motortype staat er een cijfer dat het type versnellingsbak aangeeft:
    • 3 = handgeschakeld met vijf versnellingen
    • 5 = automatisch, A4 + lock up
  • De E staat voor Europa.
  • De volgende letter geeft het modeljaar aan:
    • G = 1986
    • H = 1987
    • J = 1988
    • K = 1989
    • L = 1990
    • M = 1991
    • N = 1992
    • P = 1993
    • R = 1994
    • S = 1995
  • De C is de fabriekcode van Born.
  • De laatste zes cijfers zijn het chassisnummer. Bij de 480 loopt dit vanaf 500000. Bij de 440 loopt dit vanaf 001000.

De gebruikte chassisnummers

Chassisnummers worden niet altijd volledig doorlopend gebruikt. Hierdoor is aan een chassisnummer niet eenvoudig af te lezen hoeveel auto’s er voor dit type zijn geproduceerd. Met onderstaande tabel is een redelijke schatting te maken van het moment waarop uw Volvo 480 van de band rolde. Met deze “start”-chassisnummers is een goed zichtbaar verschil gemaakt tussen de diverse modeljaren. Hierdoor is het in de garage direct duidelijk welk service-part handboek moet worden gebruikt. Missende chassisnummers zijn niet gemaakt of de auto’s zijn gebruikt voor tests/prototypes (botsproeven, experimentele modellen enz.). Het laatst gebruikte chassisnummer is 594018. Op het zelfde typeplaatje staan ook nog andere gegevens:

LetterModeljaar1e chassisnummerlaatste
G1986500364
H1987501200
J1988517501
K1989536101
L1990549101
M1991563100
M1991½567600
N1992573100580385
P1993581000
R1994586300
S1995590001594018

Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

Het typeplaatje

Naast het chassisnummer laat onderstaande tabel de verdere informatie zien. Van het kleurnummer staat op een aparte webpagina meer informatie. In de onderstaande tabel geven de twee linker kolommen de layout weer van het typeplaatje, en de twee rechter kolommen geven de verklaring ervan.
V O L V OMADE IN THE NETHERLANDSV O L V OMADE IN THE NETHERLANDS
# # - # # # #type goedkeuring
* X L B E X # # # E # C # # # # # # *# #* C H A S S I S N U M M E R *landcode
# # # #kg# # # - #Max totaal gewichtkleurnummer
# # # #kg# # # #Max aanhanggewichtinterieurcode
# # #kgMax vooras druk
# # #kgMax achteras druk
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

Landcodes en interieurcodes

Landcode Interieurcode
10 = Zweden 11 = Noorwegen 12 = Denemarken 13 = Finland 15 = Groot Britannie 16 = Zwitserland 17 = Oostenrijk 18 = Centraal Europa 20 = Belgie 21 = Nederland 22 = Frankrijk 23 = Duitsland 24 = Italie 25 = Spanje 29 = Portugal 31 = USA 39 = Canada 40 = Overzees LHD 41 = Overzees RHD 43 = Midden oosten 50 = Japanbasis (#)1 = Beige 2 = Grijsmateriaal (#)1 = Velours 3 = Leer 4 = Meerkleurig velourskleur (##)10 = Beige 20 = Grijs 21 = Grijs met rode bies 22 = Grijs met blauwe bies 23 = Grijs Meerkleurig velours 26 = Lavendel 43 = Migrano grijs
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480

In de achterbak waar de krik en de gevarendriehoek van de auto liggen staat het variantnummer van de auto. Dit nummer geeft ook informatie over de uitvoering van de auto. De uitleg daarvan staat hieronder.

DeurenMotorLuxe niveauCarrosserieTransmissieStuur
2 = cabriolet 3 = drie deurs03 = B18E(S)-105 04 = B18E(D)-104 05 = B18FT(M)-107 06 = B18FT(M)-107 14 = B18E-104 17 = B16F-109 18 = B18F-106 19 = B18FT-107 31 = B20F-10794 = ES Eur. 95 = Turbo Eur. 97 = ES USA/CND 99 = Turbo USA/CND 40 = S v.a. week 9118 46 = ES v.a. week 9101 85 = Turbo v.a. week 91011 = zonder zonnedak 6 = met zonnedak3 = Handbak 5 5 = Automaat 41 = LHD 2 = RHD
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480
Er is nog een nummer op de carrosserie aanwezig, het zogenaamde body-volg-nummer. Dit nummer is voor gebruik in de fabriek (carrosseriebouw en lakstraat) maar bevat ook voor ons zeer interessante, niet elders te achterhalen gegevens. Met een aluminium plakstrip werd dit nummer door de jaren heen op diverse plaatsen aangebracht (zie de tekeningen elders op deze site). Het bodyvolgnummer bestaat uit 7 cijfers waaruit het volgende kan worden afgeleid. Als voorbeeld het nummer 3408556:
  • 34 betekent dat deze carrosserie is gemaakt in week 34 van het betreffende jaar,
  • 0855 betekent dat dit de 855-ste carrosserie is uit week 34
  • 6, het laatste getal is een intern controlenummer
Er bestaat geen direct verband tussen het chassisnummer en het bodynummer. N.B. De gegevens op deze pagina zijn met grote zorg en nauwkeurigheid samengesteld. Echter kunnen er geen rechten aan deze gegevens ontleend worden.