Kleuren

Toen in 1986 de productie van de Volvo 480 opgestart werd mocht hij zijn ‘kleurspoeling’ door een geheel nieuwe lakstraat beleven. Destijds de modernste van heel Europa wel te verstaan. Volvo is altijd zeer voorzichtig geweest met bezoekers. Zij kregen niet zo snel toegang om hier eens een kijkje te gaan nemen. Bij een excursie van het Volvo 480-Register naar de fabrieken in Born werd dit gedeelte getoond door middel van een film. De vele voorbehandelingen en nabehandelingen geven de auto een veilige toekomst. Zijn grotere broers gaan gemiddeld 20,7 jaar mee en de 400-serie mocht daar niet van af wijken.

1986

In het eerste jaar van de introductie in 1986, werd de Volvo 480 veelal in de zwarte uitvoering aan de pers getoond. In deze outfit waren ook de bumpers meegespoten en de bekende rode bies netjes over de zijflanken en de voor- en achterbumper getrokken. De lak was echter geen metallic, een echte poetskleur dus. Op de vele persfoto’s is gebruik gemaakt van deze zwarte kleur (019) maar ook van de rode (217) kleur waarbij de zwart/grijze bumpers van de ES enorm opvallen. In de filmpjes die zijn gemaakt voor de promotiestands wordt heel vaak de zilvergrijze (184) gebruikt. Toch zijn zwart en rood wel de meest verkochte kleuren in die dagen. Wanneer je de Petrol Blue Metallic (219) had besteld dan was ook het interieur anders uitgevoerd. Van de welbekende stof met horizontale rode biesjes waren de biesjes dan in het blauw uitgevoerd.

1987

Black (019) was in dit modeljaar niet meer als gewone lak te krijgen maar voortaan als metallic kleur Black Metallic, met nieuwe code (305). Wel was deze uitvoering nog steeds met meegespoten bumpers en een rode bies.

Dit seizoen doet ook het lederen interieur zijn intrede.

1988

In dit modeljaar deed de katalysator zijn intrede. De 480-koper had de keuze tussen de “vuile” aloude ES met 109 PK (B18E), en er was natuurlijk de schone, milieubewuste 480 ES kat. met 102 PK (B18F). Ja iets minder PK’s = iets minder prestaties. Tevens wordt de Turbo versie met 120 PK geïntroduceerd.

Bij de kleuren was een wijziging te zien. Zo werd het Silver Grey Metallic (184) vervangen door Smoke-Silver Metallic (306). Het ‘Ferrari-rood’ werd ook gewijzigd van tint, de code (217) werd (231). Het verschil in kleur is met het blote oog niet echt goed te zien.

1989

Op de meeste markten verdween de oude B18E motor. De 480 is vanaf dit modeljaar alleen nog met een katalysator leverbaar. Op gebied van kleuren gebeurt er dit seizoen weinig, Petrol Blue Metallic (219) wordt uit de race genomen. Hier komt Arctic Blue Metallic voor in de plaats (218).

1990 & 1991

De witte kleur wordt witter van White (199) naar White (234). Graphite Grey metallic (304) is dit jaar niet meer te krijgen en wordt vervangen door Lavender Grey Metallic (311). Deze kleur lijkt meer blauw dan grijs en is dan ook sterk afhankelijk van de lichtval.

In 1991 worden er onderhuids een behoorlijk aantal wijzigingen doorgevoerd. Aan het uiterlijk veranderen de spiegels, velgen, knipperlichtunits en mistlampen. De blauwe bies verdwijnt, multicolour velours komt op de markt.