Motortype1.7i1.7 Turbo2.0i
cilinderinhoud (cc, aantal)1.721, 41.721, 41.998, 4
motortypeinjectieturboinjectie
boring x slag (mm)81 x 83.581 x 83.582.7 x 93
max. vermogen (kW/pk)80/10988/12080/109
(bij toeren/min.)(5.800)(5.400)(5.200)
compressieverhouding10,58,19,5
wielbasis (mm)2.5032.5032.503
spoorbreedte (v/a, mm)1.4101.4261.426
afmetingen, lengte (mm)4.2584.2584.258
breedte (excl. spiegels)1.7101.7101.710
hoogte1.3181.3181.326
gewicht (rijklaar, kg)1.0081.040996
aantal versnellingen555
topsnelheid (km/h)ruim 190ruim 200ruim 195
0-100 km/h (sec)9,59,09.8
brandstoftank, inhoud (l)464646 / 60
banden185/60 HR 14185/60 HR 14185/65 HR 14
velgen (inches)6J x 146J x 146J x 14
bagageruimte (l)160 - 660160 - 660160 - 660

 

Toelichting

Bovenstaande gegevens zijn volgens fabrieksopgave ten tijde van het eerste jaar van introductie van het betreffende model.

Bovenstaande gegevens betreffen de Nederlandse specificaties van de handgeschakelde versie met katalysator. De specificaties van de uitvoering met automatische versnelling wijkt op punten af. Ook de specificaties van modellen zonder katalysator, die in de eerste productiejaren geleverd werden, kunnen iets afwijken.

Het is mogelijk dat de Volvo 480 in andere landen af fabriek met licht gewijzigde specificaties werd geleverd. In verschillende landen kunnen bovendien verschillende type-aanduidingen gevoerd zijn.

Hoewel de Volvo 480 gedurende de gehele productieperiode vrijwel niet gewijzigd werd, kunnen de specificaties van verschillende modeljaren van elkaar afwijken. Zie hieronder voor enkele voorbeelden. Raadpleeg altijd het juiste instructieboekje of uw Volvo-dealer voor de juiste specificaties.

Bovenstaande gegevens zijn ontleend aan algemeen verkrijgbare informatie. De Vereniging Volvo 480-Register erkent geen enkele verantwoordelijkheid voor de juistheid van de vermelde gegevens.

 

Modeljaarwijzigingen

Onderstaand zijn enkele voorbeelden van wijzigingen vermeld. Niet alle wijzigingen liepen exact synchroon met de modeljaren.

Het brandstofsysteem op de ES en Turbo is gedurende de jaren enkele malen gewijzigd. Zo werd het motormanagementsysteem aangepast om het vermogensverlies van een katalysator te compenseren. Bij de introductie van de katalysator op de ES-versie werd de oorspronkelijke compressieverhouding van 10,0:1 verhoogd naar 10,5:1.

De turbo-versie is wat tegenwoordig turbo-intercooler genoemd zou worden. Oliekoeler, en ook een brandstofsysteemkoeler, werden standaard geleverd, gedurende de gehele productieperiode. De turbo-versies zijn gedurende de jaren met enigszins verschillende turbo’s geleverd. Het motormanagementsysteem werd overeenkomstig aangepast. Bij alle versies is het maximum koppel electronisch begrensd over een bepaald toerentalgebied. Bij latere turbo-versies lag het maximum koppel op 190 Nm. De tussenacceleratietijden van deze versies zijn daardoor beter. Omdat het aantal kW/pk op hetzelfde niveau bleef, was de acceleratie van 0-100 km/h voor alle turbo-versies vrijwel gelijk. De turbo-versie werd in een weer later stadium geleverd met bandenmaat 195/55 HR 15.

De ES 2.0i versie heeft standaard een 1998 cc injectie motor. Hoewel het aantal kW/pk niet merkbaar steeg ten opzichte van de ES 1.7i-versie, was de tussenacceleratie beter door het toegenomen koppel. De door de fabriek opgegeven sprintacceleratie tot 100 km/h van de ES 1.7 i versie lijkt ten opzichte van praktijkmetingen iets overschat; die van de ES 2.0 i versie iets onderschat. In tegenstelling tot de suggestie die uit bovenvermelde gegevens spreekt, is in de praktijk de sprintacceleratie van de ES 2.0 i versie bij veel exemplaren beter dan van de ES 1.7 i versie.

De breedte van sommige versies uit sommige jaren wijkt iets af van bovenstaande, vanwege andere spiegels en flankbeschermers. De ES 2.0i versie is iets hoger dan de andere typen vanwege een afwijkende bandenmaat.

De brandstoftank werd op een gegeven moment vergroot tot 60 liter. Levering van types met de 60 liter-tank loopt niet synchroon met bovenstaande type-aanduiding.

Experimentele varianten (prototypen) met de 2.0i turbo-motor en een elektrisch aangedreven variant zijn nooit in productie genomen.

 

Type-verschillen

Er zijn meer verschillen dan bovenstaande gegevens wellicht suggereren. Overbrengingsverhoudingen, remsystemen, elektrisch circuit, ontstekingssysteem en dergelijke verschillen per type en soms ook per modeljaar of binnen een modeljaar. Verschillen waren er ook in uitvoeringsniveau. Ook hiervoor geldt dat het gewenst is zo nodig het juiste instructieboekje of uw Volvo-dealer te raadplegen.